איזו בעיות כשרות יכולות להיות בבגדים?

תמונה של איזו בעיות כשרות יכולות להיות בבגדים?

ההלכה מלווה את כל הפעולות שהיהודי עושה ביום יום – במזון, ביחסים במשפחה, בעבודה ובין חברים, בשבת ובמעגל השנה וגם בלבוש. רוב הלכות הלבוש קשורות כמובן בנושא הצניעות- לגברים ונשים כאחד, אך הלכה אחת הנוגעת לבגדים המכילים צמר או פשתן קשורה בכשרות למהדרין של הבגד והיא ה”שעטנז”.

שעטנז

שעטנז הוא אחד מאיסורי הכלאיים בתורה שפירושו ערבוב מן בשאינו מינו ובמקרה שלנו אריגה משולבת של צמר כבשים ופשתן יחדיו. האיסור מופיע בפרשת קדושים- “שעטנז לא יעלה עליך” וממנו גזרו חכמינו גם על הנאה שאינה לבוש כגון שמיכות, מצעים, מפות, ריפוד של רהיטים  ועוד . האיסור הוא אינו על לבישה של צמר ופשתן יחד כ2 בגדים נפרדים אלא רק אם הם ארוגים יחדיו.

מה הטעם?

מצוות שעטנז מוגדרת כחוק- מצווה בלי טעם מוסבר ולמרות זאת הוגים רבים נתנו טעמים שונים להלכה הזו האוסרת לחבר את החוט של החי עם החוט של הצומח. חלק תלו זאת בעובדה שבפרוכת ובבגדי הכהונה בבית המקדש היה שעטנז, הרמב”ם ראה בכך דימיון לבגדיהם של הכמרים של העבודה הזרה והרב קוק ראה במצווה זו ביטוי להבדל בין שימוש בצמח למטרות לבוש לעומת שימוש בצמר של החיה.

איך נמנע מקניית שעטנז?

רוב הבדים והבגדים הנמכרים בארץ מיובאים מחוץ לארץ ואינם עוברים בקרה מדוקדקת לעניין השעטנז. לעיתים מגדילים בעלי החנויות לעדות וכותבים ללא חשש שעטנז כאשר למעשה אין גוף מבוקר הבודק זאת.

לפני יותר מעשור עלה רעיון מצד הרבנות הראשית בירושלים לפקח על נושא הרכב הבגדים ולספק לחנויות תעודת כשרות המבטיחה כי הבגדים נבדקו והם נקיים מחשש שעטנז.

הסיבה לרעיון נבעה מכך שהתברר שרגבם שמים חליפת שעטנז מחוסר מודעות על העובדה כי הוא קיים וניתן לקנות אותו בארץ כבגד לכל דבר. הרעיון נגנז ולא יצא לפועל.

כיום רוב הבגדים מיוצרים מחומרים סינטטים ובחזקת נקיים משעטנז אך לאלו המכילים צמר או פשתן שכיחות גבוהה של שעטנז והם טעונים בדיקה. נציין כי לא תמיד מצויינים כל החומרים המרכיבים את הבד בתווית אלא רק החומר העיקרי. בעוד על פי חוק החובה היא על דיווח רכיב המהווה מעל 5% אחוז מהבגד, איסור שעטנז חל על קיומו של חוט אחד בלבד.

מעבדת שעטנז

הפיתרון הרווח הוא שליחת הבגדים למעבדה לבדיקת שעטנז המציעה בדיקה באמצעות מיקרוסקופ ואמצעים נוספים ובוחנת את מרכיבי הבגד ואפילו את מרכיבי הבד של הריפוד לספה או השטיח המכילים צמר או פשתן וטעונים בדיקה האם מכילים גם את המין השני.

שכר לנזהר

רבים כתבו על שכרו של הנזהר באיסור הכלאיים ובכללו באיסור השעטנז. הבטחות לאריכות ימים וברכה על ביתו בונים צדיקים. הזוהר הקדוש כותב על הנזהר בשעטנז כי הוא מרבה שלום עליו ועל כל העולם ונותן חיים לעולם.

למידע נוסף על כשרות כנסו לאתר >> https://www.kashrut-tnuva.co.il/

יש לכם מאמר מעניין? שלחו לנו!

מאמרים נוספים

איך לבחור צמידים לגבר בזול? …

אם אתם הולכים למסיבה, בחרו …

שבוע האופנה 2021 התקיים בתאריך …

בשנים האחרונות גברים רבים מוסיפים …

תכשיטים לאישה נשים הן לרוב …

עיצוב שיער לכלה כל הטיפים …

אופנה ישראלית כל מה שצריך …

ישנם סוגים רבים ושונים של …

דילוג לתוכן